3. OCJENA KVALITETE KOMPRIMIRANE
SLIKE |
|||||||||||||||||||
Objektivno ocjenjivanje kvalitete
slike Ocjena kvalitete slike daje podatak
o tome kako i u kojoj mjeri postupci kompresije s gubicima djeluju na
kvalitetu slike. Sliku možemo promatrati kao matricu, pri čemu su elementi
matrice elementi slike. Postupak ocjenjivanja se svodi na određivanje razlike
između pojedinih elemenata izlazne i ulazne matrice. Time je omogućena
usporedba učinkovitosti različitih kompresijskih postupaka, kao i
učinkovitosti istog kompresijskog postupka, ali uz različite stupnjeve
kompresije. Utjecaj kompresije s gubicima možemo razmotriti prema slici 3.1.
Na ulazu u sustav kompresije imamo matricu A s elemntima aij, pri
čemu je Slika 3.1. Utjecaj kompresije na sliku prikazanu matricom matricom Razliku matrica A i A' moguće je prikazati
pomoću srednje kvadratne pogreške (MSE - Mean Square Error):
Amplituda
elemenata slike ima raspon
Ako pretpostavimo da
je n=8 bita/elementu slike tada je:
PSNR
daje objektivnu mjeru kvalitete komprimirane slike. Ako se zanemari
matematička nepreciznost pri računanju, PSNR je apsolutno točan u objektivnom
ocjenjivanju slike. Međutim mjerodavna mjera za ocjenu slike je ljudski
vizualni sustav, dakle subjektivna ocjena slike. Naime, PSNR se ovisno o
raspodjeli pogreške u rekonstruiranoj slici, može veoma razlikovati od
subjektivne ocjene slike. Ukoliko se radi o neprimjetnom prostornom pomaku
sadržaja slike PSNR daje lošu objektivnu ocjenu, a subjektivni dojam je
dobar. Ukoliko je pak velika pogreška sabrana u malo područje slike
subjektivni dojam je loš, a PSNR daje dobru objektivnu ocjenu. Stoga je PSNR
pogodno rabiti pri usporedbi različitih kompresijskih postupaka na istoj
ispitnoj slici. Za
objektivno ocjenjivanje razvijena je programska podrška odnosno simulatori
ljudskog vizualnog sustava. Takvi
programi uzimaju u obzir sva obilježja ljudske vizualne percepcije.
Psihovizualnim istraživanjima je pokazano da postoje različite vrste
izobličenja u slici i da ljudski vizualni sustav različito reagira na njih.
Svakoj vrsti izobličenja se pridjeljuje težinska vrijednost. Kao rezultat se
dobije kvantitativna vrijednost koja daje ocjenu od 1 do 5. Subjektivno ocjenjivanje kvalitete
slike Preporuka ITU-R BT.500 predviđa
nekolikom mjera za subjektivno ocjenjivanje komprimirane slike. Na ovim
stranicama su opisane dvije metode [3]. Prva metoda se zove «Dvopodražajni postupak s ocjenom
izobličenja slike». Promatrač promatra
dvije sadržajno iste slike, referentnu i ispitnu. Referentna slika je
nekomprimirana slika, dok ispitna slika može biti komprimirana, ali i
nekomprimirana. Na taj se način provjerava koncetracija promatrača.
Promatrači gledaju referentnu sliku, a nakon tri sekunde gledaju ispitnu
sliku. Za svaku ispitnu sliku daju ocjenu prema tablici 3.1. Druga
metoda je alternativna i zove se «Dvopodražajni
postupak s ocjenom kvalitete slike» . Promatrači ocjenjuju referentnu i
ispitnu sliku neznajući koja je referentna, a koja ispitna. Ocjena kvalitete
referentne i ispitne slike se vrši opisnim ocjenama (pridjevima) u odnosu na
apsolutnu kvalitetu slike: izvrsno, dobro, gledljivo, jedva gledljivo,
negledljivo. Često se umjesto opisnih ocjena koristi skala s kontinuiranim
vrijednostima od 0 do 100 koje označavaju raspon od negledljive do izvrsne
ocjene. Zatim se računa razlika ocjena refernetne i ispitne slike koja
također može biti u rasponu od 0 do100 i predstavlja razinu gubitka
kvalitete. Postoji mogućnost negativnih vrijednosti u slučaju da promatrač
smatra kvalitetu ispitne slike boljom od referentne slike. Rezultati
subjektivnog ocjenjivanja ovise o nizu uvjeta. Potrebno je osigurati jednake uvjete za sve promatrače u nekom ispitnom
laboratoriju. Idealno bi bilo kada bi
svi ispitni laboratoriji za ovakva mjerenja imali iste uvjete. To su
slijedeći uvjeti: isti monitor za sve promatrače, jednaka udaljenost
promatrača od monitora, jednaka razina osvjetljenja, jednak vizualni izgled
labaratorija, jednaka vlaga, temperatura i tlak zraka. Zbog različitih
uvjeta, za istu ispitnu sliku, mogu nastati velike razlike u njenoj ocjeni.
Naravno, ocjene ovise i o uputstvima koje promatrači dobiju od instruktora.
Ponekad se promatrači upute da obrate pažnju na detalje u slici, a ponekad
na sliku kao cijelinu. Veliki utjecaj
može imati i interpretacija opisnih ocjena jer se one različito prevode na
različitim jezicima. Da bi se razlike u ocjenjivanju smanjile, potrebno je
povećati broj promatrača. Tablica 3.1. Tablica ocjena
|
|||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
MENTOR: Prof.dr.sc.Sonja Grgić |
Autor: Mihael Jančić |
||||||||||||||||||