6. JPEG2000 NORMA |
||||||||||||||||||
WAVELET
U JPEG2000 NORMI |
||||||||||||||||||
Primjena
waveleta u JPEG2000 normi
Važno je reći da se svi daljni koraci kodiranja obavljaju neovisno na svim
blokovima sve do kraja kodiranja. Prvi korak obuhvaća provedbu diskretne
wavelet transformacije nad svakim blokom. Postupak DWT-a se provodi
digitalnim filtrima odnosno analizirajućom bankom digitalnih filtara. Koriste
se jednodimenzijski filtri odnosno 1-D DWT transformacija. Kako bi se ipak
dobila 2-D DWT transformacija, prvo se analiziraju redci bloka, a zatim
stupci prema slici 6.11. Slika 6.11. Prvi stupanj
piramidalne dekompozicije Poduzorkovanje se provodi odbacivanjem svakog
drugog uzorka u pojedinom potpojasu. Kod rekonstrukcije se radi
naduzorkovanje interpolacijom nula između svaka dva susjedna uzorka. Postupkom
DWT-a radi se piramidalna (eng. dyadic) dekompozicija ulaznog diskretnog
signala u potpojaseve odnosno razine.
Na svakoj razini dekompozicije se nalaze 3 potpojasa. Raspored potpojaseva
[16] prikazan je na slici 6.12.
Slika 6.12. Raspored potpojaseva u bloku Potpojas dobiven iz skalirajućeg
(niskopropusnog) filtra je označen s DC, a ostali potpojasi nastali iz
wavelet filtara se označavaju s AC. Svaki potpojas sadrži DWT koeficijente
koji nose informaciju o energiji slike. DWT, na svakoj razini, koncetrira
većinu energije iz tri AC potpojasa na DC potpojas. Iz toga proizlazi da DWT
koeficijenti u DC potpojasu nose cjelokupnu informaciju, ali smanjene
rezolucije, odnosno predstavljaju aproksimaciju slike. Koeficijenti u AC
potpojasevima nose informaciju o detaljima signala odnosno slike. Povećanjem
broja dekompozicijskih razina smanjuje se rezolucija signala na pripadajućoj
razini. Maksimalna dubina dekompozicije ovisi o širini frekvencijskog pojasa
signala i frekvencije uzorkovanja i može ići dok se na ulazu skalirajućeg
filtra ne pojavi samo jedan uzorak. U praktičnim primjenama dubinu određuje
hardverska i softverska podrška, ali se pokazuje da je dovoljno pet razina.
Pokazalo se [17] da povećanjem broja dekompozicija raste transformacijski
dobitak odnosno efikasnost kodiranja, ali se on brzo asimptotski približava
konstantnoj vrijednosti. Već kod pete razine dekompozicije postiže stalnu
vrijednost i daljnja dekompozicija smanjuje efikasnost kodiranja. JPEG2000
omogućuje maksimalno 32 razine dekompozicije. Na slici 6.13. uz pretpostavku
da je cijela slika jedan blok, prikazana su dva stupnja dekompozicije slike
«Lena» [16]. Na slici se vidi da povećavanjem dubine dekompozicije pada
rezolucija odnosno slika je sve grublje aproksimirana. Slika 6.13.
Dekompozicija slike «Lena» |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
MENTOR: Prof.dr.sc.Sonja Grgić |
Autor: Mihael Jančić |
|||||||||||||||||